به گزارش سینماپرس، بهرام ابراهیمی در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: سینما فراز و فروردهای خودش را دارد. بعضی وقتها ژانر کمدی مخاطب بیشتری دارد اما این اصلا بدان معنی نیست که سینمای اجتماعی بازتابی بین مردم نداشته باشد. قطعا به اندازه کار کمدی، آواتار و سینمای هالیوود و هند، کارهای اجتماعی نخواهد فروخت، اما این نوع سینما هم مخاطب دارد. من جزو کسانی نیستم که معتقد باشم ژانر بخصوصی از سینما و تئاتر باید باشد و بقیه نباشند. این نگاه را دارم که همه ژانرها باید در کنار هم باشند و کار کنند.
او تصریح کرد: مگر میشود بهرام افشاری را در شرایط حاضر از سینمای امروز حذف کرد؟ نیاز هست و گیشه دارد. فیلم سینمایی «مرد عینکی»، سومین فیلم پرفروش سال است. یعنی سه سال پشت سرهم فیلمهایی که با بازی بهرام افشاری است مثل بنز میفروشد. کریم امینی در دو کار مرد عینکی و «قسطنطنیه» نشان داد که به خوبی میتواند از بازیگران بازی بگیرد.
ابراهیمی در پاسخ به این سوال که با توجه به اکران «پیرپسر» و «زن و بچه» آیا سینمای ما در ژانر اجتماعی اقبالی بین مردم دارد؟ گفت: این سینمای اجتماعی و سوشیالدراما است. مردم هم این قبیل کارها را میبینند و فروش خوبی هم داشتهاند.
او افزود: ژانر اجتماعی دارد جایگاه خود را دوباره در بین دیگر ژانرها پیدا میکند. قبل از انقلاب اگر چه سنم برای بازی کردن در آن سینما قد نمیداد اما مشاهده میکردیم، فیلمهای ناصرخان ملک مطیعی، محمدعلی فردین و رضا بیک ایمانوردی صف خودش را داشت و همان موقع فیلمهای زندهیادان علی حاتمی و داریوش مهرجویی و همچنین ناصر تقوایی مخاطب خاص خودش را داشت.
ابراهیمی گفت: در این میان، «مغولها» ی پرویز کیمیاوی ضد گیشه بود اما همان موقع فیلمهایی میساخت که گیشه داشت و تماشاگر برای دیدن این کارها میرفت. همان تماشاگرایی که برای دیدن کارهای کیمیایی میرفتند و یکی از کارهای خوب و شاهکارهای او در سالهای آستانه انقلاب به نام «غزل» بر اساس یک داستان واقعی اکران شد، را به عشق آقای فردین، پوری بنایی و فرامرز قریبیان میدیدند.
او معتقد است: فرامرز قریبیان یکی از آرتیستترین بازیگرانی است که در کنارش بازی کردم و همیشه باعث خوشحالی من است اگر بتوانم یک بار دیگر با او همبازی شوم. اگر شرایط مساعد باشد بازیگری است که باید مقابل دوربین باشد.
این پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون ادامه داد: همه کسانی که «آقا مهدی با شاپوی مشکی»، «بهترین بابای دنیا» و «گنج قارون» را میدیدند اکثر تماشاگرانی بودند که کارهای کیمیایی، تقوایی، مهرجویی و حاتمی و کارگردانهای مشابه را میدیدند که موج نو و سینمای متفکر قبل از انقلاب را تشکیل داده بود.
هرگز به تک ژانر بودن در سینما اعتقادی ندارم
ابراهیمی اظهار داشت: من هرگز به تک ژانر بودن در سینما اعتقادی ندارم. معتقدم که به سینمای دفاع مقدس با وجود ظاهر توجهش، بیتوجهی میشود در حالی که ژانر است و ژانر دفاع مقدس کمرنگ شده و باید دوباره پررنگ شود.
ذات فرهنگی یک مملکت به تعداد تئاترهایی است که در آن اجرا میشود
او همچنین درباره حال این روزهای تئاتر گفت: مثل همه سالهای گذشته و آینده است. تئاتر فراز و فرود دارد. گاهی به فراز میرود و گاهی فرود میآید اما تئاتر، تئاتر است و ادامه خواهد داشت. برای این که ذات فرهنگی یک مملکت به تعداد تئاترهایی که در آن اجرا میشود ارتباط دارد.
این پیشکسوت سینما و تلویزیون درباره کارهای در دست اقدام خود نیز توضیح داد: امسال اگر کار کاظم دانشی به جشنواره فجر برسد که انشاءالله برسد به نام «زندهشور» دو کار تاکنون در جشنواره فیلم فجر خواهم داشت. این کار، فیلمنامه و کارگردانی و کست خوبی هم دارد.
ابراهیمی گفت: یک کار سینمایی هم با یک کارگردان ظاهرا کار اولی به نام حجت احمدیزر دارم که البته پیشتر تله فیلم و کلی مستند ساخته است.
او همچنین خاطرنشان کرد: در حال تمرینات تئاتری به نام «کازابلانکا» به کارگردانی شیما محمدی با حضور تعدادی از بازیگران چهره هستم که آبان ماه اجرا میشود.
ابراهیمی اضافه کرد: در یک سریال به کارگردانی احمد کاوری هم ایفای نقش خواهم داشت که هماینک در مراحل پیش تولید و کستینگ است و اکثر بازیگران این کار انتخاب شدهاند. این کار هم آبان ماه کلید میخورد.
او گفت: در این فاصله چند کار دیگر هم به من پیشنهاد شد که به قطع یقین میدانستم که نخواهم رسید و طبیعتا عذرخواهی کردم. هم کار تلویزیونی و هم کار سینمایی بود.
ارسال نظر